Dina frågor
Våra svar
Ja. På våra Eurorepar Car Service-verkstäder finns de rätta verktygen och den rätta expertkunskapen för att reparera alla större märken och modeller. Så vilket märke du än kör, står vi redo att hjälpa dig. Hitta din lokala verkstad och kontakta oss.
Luftkonditioneringsenheterna i bilar är förvånansvärt komplicerade. Det finns flera olika faktorer som kan orsaka problemet. Våra utbildade mekaniker gör dock regelbundet kontroller av luftkonditioneringssystem och kan snabbt identifiera de flesta problem.
Kom in och prata med oss idag – hitta din lokala verkstad.
Det troligaste är att stötdämparna är slitna eller skadade. Om de fungerade korrekt skulle de förhindra överdriven lutning och för mycket gungande. Det är normalt i alla bilar att karossen rullar till en viss grad, men om du har märkt av en förändring i bilens beteende, bör du alltid låta en mekaniker titta närmare på den.
Om inte hela fjädringssystemet är i gott skick finns en risk att bilen blir mindre effektiv och framför allt kan det försämra säkerheten.
Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.
Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.
Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.
Bilens motor är en komplicerad maskin med ett antal rörliga delar. De flesta av dessa komponenter är av metall, och vissa av dem gnids mot varandra. Det gäller exempelvis kolvar som rör sig upp och ned i cylindrar och gnider mot innerväggen.
Motoroljan smörjer den här processen och gör den på så sätt ”glattare”. Trots det uppstår ändå friktion och då bildas mikropartiklar av metall och smuts som förs bort med oljan.
Under denna smörjnings- och reningsprocess bränns oljan sakta bort. Det innebär att oljan med tiden måste bytas ut och fyllas på.
Dina frågor
Ja. På våra Eurorepar Car Service-verkstäder finns de rätta verktygen och den rätta expertkunskapen för att reparera alla större märken och modeller. Så vilket märke du än kör, står vi redo att hjälpa dig. Hitta din lokala verkstad och kontakta oss.
Luftkonditioneringsenheterna i bilar är förvånansvärt komplicerade. Det finns flera olika faktorer som kan orsaka problemet. Våra utbildade mekaniker gör dock regelbundet kontroller av luftkonditioneringssystem och kan snabbt identifiera de flesta problem.
Kom in och prata med oss idag – hitta din lokala verkstad.
Det troligaste är att stötdämparna är slitna eller skadade. Om de fungerade korrekt skulle de förhindra överdriven lutning och för mycket gungande. Det är normalt i alla bilar att karossen rullar till en viss grad, men om du har märkt av en förändring i bilens beteende, bör du alltid låta en mekaniker titta närmare på den.
Om inte hela fjädringssystemet är i gott skick finns en risk att bilen blir mindre effektiv och framför allt kan det försämra säkerheten.
Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.
Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.
Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.
Bilens motor är en komplicerad maskin med ett antal rörliga delar. De flesta av dessa komponenter är av metall, och vissa av dem gnids mot varandra. Det gäller exempelvis kolvar som rör sig upp och ned i cylindrar och gnider mot innerväggen.
Motoroljan smörjer den här processen och gör den på så sätt ”glattare”. Trots det uppstår ändå friktion och då bildas mikropartiklar av metall och smuts som förs bort med oljan.
Under denna smörjnings- och reningsprocess bränns oljan sakta bort. Det innebär att oljan med tiden måste bytas ut och fyllas på.