Eurorepar Car Service

Online service

BOKA TID KONTAKTA OSS
OM OSS NYHETER Tjänster KONTAKTA OSS
EUROREPAR Car Service
Underhåll
Reparationer
Alla märken
OM OSS NYHETER Tjänster KONTAKTA OSS
Kundtjänst
NYHETER

Dina frågor

Om min bil går sönder, kan jag då få den reparerad hos en Eurorepar Car Service-verkstad?
När jag startar luftkonditioneringen tar det lång tid innan det blir svalt. Vad är det för fel?
Min bil lutar när jag svänger och gungar när jag bromsar. Vad kan det bero på?
Vad är det för skillnad på trumbromsar och skivbromsar?
Varför förbrukar motorn olja?

Våra svar

Ja. På våra Eurorepar Car Service-verkstäder finns de rätta verktygen och den rätta expertkunskapen för att reparera alla större märken och modeller. Så vilket märke du än kör, står vi redo att hjälpa dig. Hitta din lokala verkstad och kontakta oss.

Luftkonditioneringsenheterna i bilar är förvånansvärt komplicerade. Det finns flera olika faktorer som kan orsaka problemet. Våra utbildade mekaniker gör dock regelbundet kontroller av luftkonditioneringssystem och kan snabbt identifiera de flesta problem.

Kom in och prata med oss idag – hitta din lokala verkstad.

Det troligaste är att stötdämparna är slitna eller skadade. Om de fungerade korrekt skulle de förhindra överdriven lutning och för mycket gungande. Det är normalt i alla bilar att karossen rullar till en viss grad, men om du har märkt av en förändring i bilens beteende, bör du alltid låta en mekaniker titta närmare på den.

Om inte hela fjädringssystemet är i gott skick finns en risk att bilen blir mindre effektiv och framför allt kan det försämra säkerheten.

Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.

Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.

Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.

Bilens motor är en komplicerad maskin med ett antal rörliga delar. De flesta av dessa komponenter är av metall, och vissa av dem gnids mot varandra. Det gäller exempelvis kolvar som rör sig upp och ned i cylindrar och gnider mot innerväggen.

Motoroljan smörjer den här processen och gör den på så sätt ”glattare”. Trots det uppstår ändå friktion och då bildas mikropartiklar av metall och smuts som förs bort med oljan.

Under denna smörjnings- och reningsprocess bränns oljan sakta bort. Det innebär att oljan med tiden måste bytas ut och fyllas på.

Dina frågor

Om min bil går sönder, kan jag då få den reparerad hos en Eurorepar Car Service-verkstad?

Ja. På våra Eurorepar Car Service-verkstäder finns de rätta verktygen och den rätta expertkunskapen för att reparera alla större märken och modeller. Så vilket märke du än kör, står vi redo att hjälpa dig. Hitta din lokala verkstad och kontakta oss.

När jag startar luftkonditioneringen tar det lång tid innan det blir svalt. Vad är det för fel?

Luftkonditioneringsenheterna i bilar är förvånansvärt komplicerade. Det finns flera olika faktorer som kan orsaka problemet. Våra utbildade mekaniker gör dock regelbundet kontroller av luftkonditioneringssystem och kan snabbt identifiera de flesta problem.

Kom in och prata med oss idag – hitta din lokala verkstad.

Min bil lutar när jag svänger och gungar när jag bromsar. Vad kan det bero på?

Det troligaste är att stötdämparna är slitna eller skadade. Om de fungerade korrekt skulle de förhindra överdriven lutning och för mycket gungande. Det är normalt i alla bilar att karossen rullar till en viss grad, men om du har märkt av en förändring i bilens beteende, bör du alltid låta en mekaniker titta närmare på den.

Om inte hela fjädringssystemet är i gott skick finns en risk att bilen blir mindre effektiv och framför allt kan det försämra säkerheten.

Vad är det för skillnad på trumbromsar och skivbromsar?

Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.

Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.

Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.

Varför förbrukar motorn olja?

Bilens motor är en komplicerad maskin med ett antal rörliga delar. De flesta av dessa komponenter är av metall, och vissa av dem gnids mot varandra. Det gäller exempelvis kolvar som rör sig upp och ned i cylindrar och gnider mot innerväggen.

Motoroljan smörjer den här processen och gör den på så sätt ”glattare”. Trots det uppstår ändå friktion och då bildas mikropartiklar av metall och smuts som förs bort med oljan.

Under denna smörjnings- och reningsprocess bränns oljan sakta bort. Det innebär att oljan med tiden måste bytas ut och fyllas på.

Medlemssida Anslut dig till nätverket Press Kontakta Oss

Våra tjänster

SERVICE
SERVICE
FÖRBESIKTNING
FÖRBESIKTNING
DÄCK
DÄCK
BROMSAR
BROMSAR
LUFTKONDITIONERING
LUFTKONDITIONERING
BATTERI
BATTERI
SIKT
SIKT
AVGASSYSTEM
AVGASSYSTEM
KAMREM
KAMREM
FJÄDRING
FJÄDRING
MEKANISKA REPARATIONER
MEKANISKA REPARATIONER
KONTROLL AV OLJAN
KONTROLL AV OLJAN

ANSLUT DIG TILL NÄTVERKET

Registreringsformulär

KONTAKTA OSS

VERKSTÄDER

Eurorepar Car Service, Maintaining Confidence
Copyright ©2022 Eurorepar Car Service Sitemap Villkor Personuppgiftspolicy Inställningar för cookies Eurorepar Car Service, Maintaining Confidence