Dina frågor
Våra svar
Ja. På våra Eurorepar Car Service-verkstäder finns de rätta verktygen och den rätta expertkunskapen för att reparera alla större märken och modeller. Så vilket märke du än kör, står vi redo att hjälpa dig. Hitta din lokala verkstad och kontakta oss.
Det troligaste är att stötdämparna är slitna eller skadade. Om de fungerade korrekt skulle de förhindra överdriven lutning och för mycket gungande. Det är normalt i alla bilar att karossen rullar till en viss grad, men om du har märkt av en förändring i bilens beteende, bör du alltid låta en mekaniker titta närmare på den.
Om inte hela fjädringssystemet är i gott skick finns en risk att bilen blir mindre effektiv och framför allt kan det försämra säkerheten.
En förbesiktning tar i allmänhet 45–60 minuter. På en del Eurorepar Car Service-verkstäder kan du välja att vänta medan bilen kontrolleras. Tala bara om det för oss. Vi gör då vårt bästa för att hålla dig uppdaterad om hur kontrollen framskrider.
Hur länge kamremmen håller beror på bilens märke och modell och även på dina körvanor. Alla biltillverkare rekommenderar olika tid och körsträcka för byte av kamremmen. Som en mycket allmän regel kan du räkna med att byta kamremmen senast var femte år. Om du kör mycket kanske kamremmen behöver bytas mellan 10 000 - och 15 000 mil, och det når du kanske tidigare än efter fem år.
Eventuella skador på kamremmen innebär förstås att du måste byta den tidigare.
I bilens servicebok eller i fordonsmanualen hittar ni information om rekommenderat bytesintervall för bilen. Kom in och fråga oss om du är osäker.
Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.
Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.
Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.
Dina frågor
Ja. På våra Eurorepar Car Service-verkstäder finns de rätta verktygen och den rätta expertkunskapen för att reparera alla större märken och modeller. Så vilket märke du än kör, står vi redo att hjälpa dig. Hitta din lokala verkstad och kontakta oss.
Det troligaste är att stötdämparna är slitna eller skadade. Om de fungerade korrekt skulle de förhindra överdriven lutning och för mycket gungande. Det är normalt i alla bilar att karossen rullar till en viss grad, men om du har märkt av en förändring i bilens beteende, bör du alltid låta en mekaniker titta närmare på den.
Om inte hela fjädringssystemet är i gott skick finns en risk att bilen blir mindre effektiv och framför allt kan det försämra säkerheten.
En förbesiktning tar i allmänhet 45–60 minuter. På en del Eurorepar Car Service-verkstäder kan du välja att vänta medan bilen kontrolleras. Tala bara om det för oss. Vi gör då vårt bästa för att hålla dig uppdaterad om hur kontrollen framskrider.
Hur länge kamremmen håller beror på bilens märke och modell och även på dina körvanor. Alla biltillverkare rekommenderar olika tid och körsträcka för byte av kamremmen. Som en mycket allmän regel kan du räkna med att byta kamremmen senast var femte år. Om du kör mycket kanske kamremmen behöver bytas mellan 10 000 - och 15 000 mil, och det når du kanske tidigare än efter fem år.
Eventuella skador på kamremmen innebär förstås att du måste byta den tidigare.
I bilens servicebok eller i fordonsmanualen hittar ni information om rekommenderat bytesintervall för bilen. Kom in och fråga oss om du är osäker.
Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.
Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.
Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.