Dina frågor
Våra svar
Xenonstrålkastare är en relativt ny produkt i moderna bilar. De ger ett ljus som ligger närmare dagsljus än halogenlampor. Det innebär att de är mycket starkare och håller längre än vanliga lampor.
När xenonstrålkastarna behöver bytas används en speciell typ av glödlampa. De innehåller xenongas och behöver 20 000 volt i startögonblicket (jämfört med 12 volt för en traditionell glödlampa).
Våra mekaniker kan hjälpa dig att byta xenonlamporna.
Slitna däck och fel däcktryck har stor påverkan på bränsleförbrukningen. Däcken är utformade för att vara effektiva vid ett exakt däcktryck. Om de inte pumpas tillräckligt, kläms de ihop mot vägbanan, vilket ökar friktionen. Det i sin tur leder till ökad bränsleförbrukning med så mycket som upp till 20 %. Men även för mycket luft kan vara negativt för bränsleförbrukningen. Se till att bilen har rätt däcktryck. Uppgift om vad som är rätt för din bil hittar du i fordonsmanualen eller på en etikett inne i bilen (till exempel på dörrens insida).
Om mönstret på däcken är slitet presterar däcken inte så bra som de skulle kunna. Eftersom väggreppet blir sämre med slitna däck, går det då åt mer energi (och bränsle) när du accelererar.
Bilens motor är en komplicerad maskin med ett antal rörliga delar. De flesta av dessa komponenter är av metall, och vissa av dem gnids mot varandra. Det gäller exempelvis kolvar som rör sig upp och ned i cylindrar och gnider mot innerväggen.
Motoroljan smörjer den här processen och gör den på så sätt ”glattare”. Trots det uppstår ändå friktion och då bildas mikropartiklar av metall och smuts som förs bort med oljan.
Under denna smörjnings- och reningsprocess bränns oljan sakta bort. Det innebär att oljan med tiden måste bytas ut och fyllas på.
Hur länge kamremmen håller beror på bilens märke och modell och även på dina körvanor. Alla biltillverkare rekommenderar olika tid och körsträcka för byte av kamremmen. Som en mycket allmän regel kan du räkna med att byta kamremmen senast var femte år. Om du kör mycket kanske kamremmen behöver bytas mellan 10 000 - och 15 000 mil, och det når du kanske tidigare än efter fem år.
Eventuella skador på kamremmen innebär förstås att du måste byta den tidigare.
I bilens servicebok eller i fordonsmanualen hittar ni information om rekommenderat bytesintervall för bilen. Kom in och fråga oss om du är osäker.
Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.
Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.
Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.
Dina frågor
Xenonstrålkastare är en relativt ny produkt i moderna bilar. De ger ett ljus som ligger närmare dagsljus än halogenlampor. Det innebär att de är mycket starkare och håller längre än vanliga lampor.
När xenonstrålkastarna behöver bytas används en speciell typ av glödlampa. De innehåller xenongas och behöver 20 000 volt i startögonblicket (jämfört med 12 volt för en traditionell glödlampa).
Våra mekaniker kan hjälpa dig att byta xenonlamporna.
Slitna däck och fel däcktryck har stor påverkan på bränsleförbrukningen. Däcken är utformade för att vara effektiva vid ett exakt däcktryck. Om de inte pumpas tillräckligt, kläms de ihop mot vägbanan, vilket ökar friktionen. Det i sin tur leder till ökad bränsleförbrukning med så mycket som upp till 20 %. Men även för mycket luft kan vara negativt för bränsleförbrukningen. Se till att bilen har rätt däcktryck. Uppgift om vad som är rätt för din bil hittar du i fordonsmanualen eller på en etikett inne i bilen (till exempel på dörrens insida).
Om mönstret på däcken är slitet presterar däcken inte så bra som de skulle kunna. Eftersom väggreppet blir sämre med slitna däck, går det då åt mer energi (och bränsle) när du accelererar.
Bilens motor är en komplicerad maskin med ett antal rörliga delar. De flesta av dessa komponenter är av metall, och vissa av dem gnids mot varandra. Det gäller exempelvis kolvar som rör sig upp och ned i cylindrar och gnider mot innerväggen.
Motoroljan smörjer den här processen och gör den på så sätt ”glattare”. Trots det uppstår ändå friktion och då bildas mikropartiklar av metall och smuts som förs bort med oljan.
Under denna smörjnings- och reningsprocess bränns oljan sakta bort. Det innebär att oljan med tiden måste bytas ut och fyllas på.
Hur länge kamremmen håller beror på bilens märke och modell och även på dina körvanor. Alla biltillverkare rekommenderar olika tid och körsträcka för byte av kamremmen. Som en mycket allmän regel kan du räkna med att byta kamremmen senast var femte år. Om du kör mycket kanske kamremmen behöver bytas mellan 10 000 - och 15 000 mil, och det når du kanske tidigare än efter fem år.
Eventuella skador på kamremmen innebär förstås att du måste byta den tidigare.
I bilens servicebok eller i fordonsmanualen hittar ni information om rekommenderat bytesintervall för bilen. Kom in och fråga oss om du är osäker.
Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.
Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.
Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.