Dina frågor
Våra svar
Det troligaste är att stötdämparna är slitna eller skadade. Om de fungerade korrekt skulle de förhindra överdriven lutning och för mycket gungande. Det är normalt i alla bilar att karossen rullar till en viss grad, men om du har märkt av en förändring i bilens beteende, bör du alltid låta en mekaniker titta närmare på den.
Om inte hela fjädringssystemet är i gott skick finns en risk att bilen blir mindre effektiv och framför allt kan det försämra säkerheten.
Ja. På våra Eurorepar Car Service-verkstäder finns de rätta verktygen och den rätta expertkunskapen för att reparera alla större märken och modeller. Så vilket märke du än kör, står vi redo att hjälpa dig. Hitta din lokala verkstad och kontakta oss.
Hur länge kamremmen håller beror på bilens märke och modell och även på dina körvanor. Alla biltillverkare rekommenderar olika tid och körsträcka för byte av kamremmen. Som en mycket allmän regel kan du räkna med att byta kamremmen senast var femte år. Om du kör mycket kanske kamremmen behöver bytas mellan 10 000 - och 15 000 mil, och det når du kanske tidigare än efter fem år.
Eventuella skador på kamremmen innebär förstås att du måste byta den tidigare.
I bilens servicebok eller i fordonsmanualen hittar ni information om rekommenderat bytesintervall för bilen. Kom in och fråga oss om du är osäker.
Xenonstrålkastare är en relativt ny produkt i moderna bilar. De ger ett ljus som ligger närmare dagsljus än halogenlampor. Det innebär att de är mycket starkare och håller längre än vanliga lampor.
När xenonstrålkastarna behöver bytas används en speciell typ av glödlampa. De innehåller xenongas och behöver 20 000 volt i startögonblicket (jämfört med 12 volt för en traditionell glödlampa).
Våra mekaniker kan hjälpa dig att byta xenonlamporna.
Bilens motor är en komplicerad maskin med ett antal rörliga delar. De flesta av dessa komponenter är av metall, och vissa av dem gnids mot varandra. Det gäller exempelvis kolvar som rör sig upp och ned i cylindrar och gnider mot innerväggen.
Motoroljan smörjer den här processen och gör den på så sätt ”glattare”. Trots det uppstår ändå friktion och då bildas mikropartiklar av metall och smuts som förs bort med oljan.
Under denna smörjnings- och reningsprocess bränns oljan sakta bort. Det innebär att oljan med tiden måste bytas ut och fyllas på.
Dina frågor
Det troligaste är att stötdämparna är slitna eller skadade. Om de fungerade korrekt skulle de förhindra överdriven lutning och för mycket gungande. Det är normalt i alla bilar att karossen rullar till en viss grad, men om du har märkt av en förändring i bilens beteende, bör du alltid låta en mekaniker titta närmare på den.
Om inte hela fjädringssystemet är i gott skick finns en risk att bilen blir mindre effektiv och framför allt kan det försämra säkerheten.
Ja. På våra Eurorepar Car Service-verkstäder finns de rätta verktygen och den rätta expertkunskapen för att reparera alla större märken och modeller. Så vilket märke du än kör, står vi redo att hjälpa dig. Hitta din lokala verkstad och kontakta oss.
Hur länge kamremmen håller beror på bilens märke och modell och även på dina körvanor. Alla biltillverkare rekommenderar olika tid och körsträcka för byte av kamremmen. Som en mycket allmän regel kan du räkna med att byta kamremmen senast var femte år. Om du kör mycket kanske kamremmen behöver bytas mellan 10 000 - och 15 000 mil, och det når du kanske tidigare än efter fem år.
Eventuella skador på kamremmen innebär förstås att du måste byta den tidigare.
I bilens servicebok eller i fordonsmanualen hittar ni information om rekommenderat bytesintervall för bilen. Kom in och fråga oss om du är osäker.
Xenonstrålkastare är en relativt ny produkt i moderna bilar. De ger ett ljus som ligger närmare dagsljus än halogenlampor. Det innebär att de är mycket starkare och håller längre än vanliga lampor.
När xenonstrålkastarna behöver bytas används en speciell typ av glödlampa. De innehåller xenongas och behöver 20 000 volt i startögonblicket (jämfört med 12 volt för en traditionell glödlampa).
Våra mekaniker kan hjälpa dig att byta xenonlamporna.
Bilens motor är en komplicerad maskin med ett antal rörliga delar. De flesta av dessa komponenter är av metall, och vissa av dem gnids mot varandra. Det gäller exempelvis kolvar som rör sig upp och ned i cylindrar och gnider mot innerväggen.
Motoroljan smörjer den här processen och gör den på så sätt ”glattare”. Trots det uppstår ändå friktion och då bildas mikropartiklar av metall och smuts som förs bort med oljan.
Under denna smörjnings- och reningsprocess bränns oljan sakta bort. Det innebär att oljan med tiden måste bytas ut och fyllas på.