Eurorepar Car Service

Online service

BOKA TID KONTAKTA OSS
OM OSS NYHETER Tjänster KONTAKTA OSS
EUROREPAR Car Service
Underhåll
Reparationer
Alla märken
OM OSS NYHETER Tjänster KONTAKTA OSS
Kundtjänst
NYHETER

Dina frågor

När jag startar luftkonditioneringen tar det lång tid innan det blir svalt. Vad är det för fel?
Min bil känns kraftlös och en orange lampa lyser i instrumentbrädan.
Vad är det för skillnad på trumbromsar och skivbromsar?
Påverkas bränsleförbrukningen av däckens skick?
När ska jag byta kamremmen?

Våra svar

Luftkonditioneringsenheterna i bilar är förvånansvärt komplicerade. Det finns flera olika faktorer som kan orsaka problemet. Våra utbildade mekaniker gör dock regelbundet kontroller av luftkonditioneringssystem och kan snabbt identifiera de flesta problem.

Kom in och prata med oss idag – hitta din lokala verkstad.

Det kan vara problem med katalysatorn eller lambdasonden. Lambdasonden sitter i avgassystemet och hjälper motorn att styra förhållandet mellan luft och bränsle. Om sonden är skadad går signalen till motorn inte fram. Då sätts bilen i ”säkerhetsläge”, ett läge där det inte går att köra fortare än ungefär 60 km/h.

Om det är katalysatorn som är skadad innebär det att skadliga gaser inte omvandlas korrekt. Då skickas åter en signal till motorn och bilen går in i säkerhetsläget.

I båda fallen bör du ringa din lokala Eurorepar Car Service-verkstad som kan diagnosticera problemet och föreslå en lösning.

Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.

Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.

Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.

Slitna däck och fel däcktryck har stor påverkan på bränsleförbrukningen. Däcken är utformade för att vara effektiva vid ett exakt däcktryck. Om de inte pumpas tillräckligt, kläms de ihop mot vägbanan, vilket ökar friktionen. Det i sin tur leder till ökad bränsleförbrukning med så mycket som upp till 20 %. Men även för mycket luft kan vara negativt för bränsleförbrukningen. Se till att bilen har rätt däcktryck. Uppgift om vad som är rätt för din bil hittar du i fordonsmanualen eller på en etikett inne i bilen (till exempel på dörrens insida).

Om mönstret på däcken är slitet presterar däcken inte så bra som de skulle kunna. Eftersom väggreppet blir sämre med slitna däck, går det då åt mer energi (och bränsle) när du accelererar.

Hur länge kamremmen håller beror på bilens märke och modell och även på dina körvanor. Alla biltillverkare rekommenderar olika tid och körsträcka för byte av kamremmen. Som en mycket allmän regel kan du räkna med att byta kamremmen senast var femte år. Om du kör mycket kanske kamremmen behöver bytas mellan 10 000 - och 15 000 mil, och det når du kanske tidigare än efter fem år.

Eventuella skador på kamremmen innebär förstås att du måste byta den tidigare.

I bilens servicebok eller i fordonsmanualen hittar ni information om rekommenderat bytesintervall för bilen. Kom in och fråga oss om du är osäker. 

Dina frågor

När jag startar luftkonditioneringen tar det lång tid innan det blir svalt. Vad är det för fel?

Luftkonditioneringsenheterna i bilar är förvånansvärt komplicerade. Det finns flera olika faktorer som kan orsaka problemet. Våra utbildade mekaniker gör dock regelbundet kontroller av luftkonditioneringssystem och kan snabbt identifiera de flesta problem.

Kom in och prata med oss idag – hitta din lokala verkstad.

Min bil känns kraftlös och en orange lampa lyser i instrumentbrädan.

Det kan vara problem med katalysatorn eller lambdasonden. Lambdasonden sitter i avgassystemet och hjälper motorn att styra förhållandet mellan luft och bränsle. Om sonden är skadad går signalen till motorn inte fram. Då sätts bilen i ”säkerhetsläge”, ett läge där det inte går att köra fortare än ungefär 60 km/h.

Om det är katalysatorn som är skadad innebär det att skadliga gaser inte omvandlas korrekt. Då skickas åter en signal till motorn och bilen går in i säkerhetsläget.

I båda fallen bör du ringa din lokala Eurorepar Car Service-verkstad som kan diagnosticera problemet och föreslå en lösning.

Vad är det för skillnad på trumbromsar och skivbromsar?

Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.

Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.

Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.

Påverkas bränsleförbrukningen av däckens skick?

Slitna däck och fel däcktryck har stor påverkan på bränsleförbrukningen. Däcken är utformade för att vara effektiva vid ett exakt däcktryck. Om de inte pumpas tillräckligt, kläms de ihop mot vägbanan, vilket ökar friktionen. Det i sin tur leder till ökad bränsleförbrukning med så mycket som upp till 20 %. Men även för mycket luft kan vara negativt för bränsleförbrukningen. Se till att bilen har rätt däcktryck. Uppgift om vad som är rätt för din bil hittar du i fordonsmanualen eller på en etikett inne i bilen (till exempel på dörrens insida).

Om mönstret på däcken är slitet presterar däcken inte så bra som de skulle kunna. Eftersom väggreppet blir sämre med slitna däck, går det då åt mer energi (och bränsle) när du accelererar.

När ska jag byta kamremmen?

Hur länge kamremmen håller beror på bilens märke och modell och även på dina körvanor. Alla biltillverkare rekommenderar olika tid och körsträcka för byte av kamremmen. Som en mycket allmän regel kan du räkna med att byta kamremmen senast var femte år. Om du kör mycket kanske kamremmen behöver bytas mellan 10 000 - och 15 000 mil, och det når du kanske tidigare än efter fem år.

Eventuella skador på kamremmen innebär förstås att du måste byta den tidigare.

I bilens servicebok eller i fordonsmanualen hittar ni information om rekommenderat bytesintervall för bilen. Kom in och fråga oss om du är osäker. 

Medlemssida Anslut dig till nätverket Press Kontakta Oss

Våra tjänster

SERVICE
SERVICE
FÖRBESIKTNING
FÖRBESIKTNING
DÄCK
DÄCK
BROMSAR
BROMSAR
LUFTKONDITIONERING
LUFTKONDITIONERING
BATTERI
BATTERI
SIKT
SIKT
AVGASSYSTEM
AVGASSYSTEM
KAMREM
KAMREM
FJÄDRING
FJÄDRING
MEKANISKA REPARATIONER
MEKANISKA REPARATIONER
KONTROLL AV OLJAN
KONTROLL AV OLJAN

ANSLUT DIG TILL NÄTVERKET

Registreringsformulär

KONTAKTA OSS

VERKSTÄDER

Eurorepar Car Service, Maintaining Confidence
Copyright ©2022 Eurorepar Car Service Sitemap Villkor Personuppgiftspolicy Inställningar för cookies Eurorepar Car Service, Maintaining Confidence