Hitta din närmaste verkstad

Dina frågor

Bilens motor är en komplicerad maskin med ett antal rörliga delar. De flesta av dessa komponenter är av metall, och vissa av dem gnids mot varandra. Det gäller exempelvis kolvar som rör sig upp och ned i cylindrar och gnider mot innerväggen.

Motoroljan smörjer den här processen och gör den på så sätt ”glattare”. Trots det uppstår ändå friktion och då bildas mikropartiklar av metall och smuts som förs bort med oljan.

Under denna smörjnings- och reningsprocess bränns oljan sakta bort. Det innebär att oljan med tiden måste bytas ut och fyllas på.

Om batteriets varningslampa tänds i instrumentbrädan kan det betyda att batteriet inte laddas. Det kan bero på att generatorn inte fungerar ordentligt eller att batteriet behöver bytas.

Oavsett orsaken är det viktigt att du låter en av våra mekaniker kontrollera batteriet. Om batteriet laddas ur helt kommer du inte att kunna starta bilen.

Det kan vara problem med katalysatorn eller lambdasonden. Lambdasonden sitter i avgassystemet och hjälper motorn att styra förhållandet mellan luft och bränsle. Om sonden är skadad går signalen till motorn inte fram. Då sätts bilen i ”säkerhetsläge”, ett läge där det inte går att köra fortare än ungefär 60 km/h.

Om det är katalysatorn som är skadad innebär det att skadliga gaser inte omvandlas korrekt. Då skickas åter en signal till motorn och bilen går in i säkerhetsläget.

I båda fallen bör du ringa din lokala Eurorepar Car Service-verkstad som kan diagnosticera problemet och föreslå en lösning.

Ja. På våra Eurorepar Car Service-verkstäder finns de rätta verktygen och den rätta expertkunskapen för att reparera alla större märken och modeller. Så vilket märke du än kör, står vi redo att hjälpa dig. Hitta din lokala verkstad och kontakta oss.

Trumbromsar har bromsbackar och bromsklossar inne i ett fodral (trumman) med vars hjälp fordonet saktar ner. Bromsklossarna trycks utåt och orsakar friktion. Skivbromsar, å andra sidan, är annorlunda konstruerade. De består av en skiva som sitter monterad på hjulet och den har bromsklossar som pressas mot den på båda sidor. Detta orsakar friktion och bilen saktar ner.

Skivbromsar ger i allmänhet mer bromskraft och de flesta bilar har skivbromsar monterade framtill. En del bilar har fortfarande trumbromsar baktill, där det krävs mindre bromskraft.

Båda bromssystemen fungerar enligt samma princip med friktion som läggs på för att sakta ner fordonet, så båda slits också ut med tiden.

icon-gear